Jazda z przyczepą kempingową – co musisz wiedzieć?
2 min readPrzyczepa kempingowa to doskonała alternatywa dla kampera, który jest droższy i nieco bardziej wymagający. Jeśli właściciel ma wszystkie uprawnienia i spełnia wymogi, przychodzi czas, żeby przygotować się do drogi. Zamienne części do przyczepy kempingowej są równie ważne, żeby zapobiec awariom i usterkom.
Przyczepa kempingowa – dla kogo?
Zanim zajmiemy się nabywaniem nowych części do przyczepy kempingowej czy planowaniem wyjazdu, należy upewnić się, że posiadamy wszystkie potrzebne uprawnienia. Właściciel musi mieć prawo jazdy kategorii B albo B+E. Pierwsza opcja jest wystarczająca, jeśli waga przyczepy nie przekracza 4250 kg. Z kolei w drugim przypadku wymagane jest uprawnienie kodem 96. Zanim udamy się na wakacje, trzeba sprawdzić, czy wymiary przyczepy nie przekraczają dopuszczalnych norm i czy bagaże w przyczepie są właściwie rozmieszczone. W trakcie jazdy z przyczepą na autostradzie nie można przekraczać prędkości 80 km/h oraz 70 km/h na drodze ekspresowej i 50 km/h w terenie zabudowanym.
Przed wyjazdem na wakacje trzeba sprawdzić, czy ciśnienie w oponach przyczepy jest właściwe, należy skontrolować wszystkie światła oraz zainstalować dodatkowe lusterka na wysięgnikach. Kontrolę muszą przejść naciski zaczepu holowniczego. Części do przyczepy kempingowej należy mieć zawsze w pogotowiu, żeby szybko i sprawnie poradzić sobie z ewentualną awarią.
Podróżowanie z przyczepą kempingową nie jest trudne, ale wymaga właściwego planowania. Bardzo ważne jest odpowiednie rozmieszczenie bagażu w przyczepie, gdyż zbyt duże przeciążenie może przyczynić się do wypięcia haka. Jeśli nacisk z przodu jest za duży, może przyczynić się do przeciążenia dyszla oraz trudności w prowadzeniu. Z tego względu ciężar trzeba rozłożyć równomiernie po obu stronach osi. W przyczepie nie można przewozić ludzi.
Aby samochód mógł poruszać się z przyczepą, niezbędne są wyższe obroty silnika – to przecież ogromny ciężar. Pedał gazu jest więc używany zdecydowanie częściej niż w trakcie zwykłej jazdy. Wszystkie manewry są znacznie trudniejsze, kiedy do samochodu dołączona jest przyczepa i mowa o każdym zakręcie, nawracaniu czy jeździe do tyłu. Stabilność przyczepy zmienia się w trakcie gwałtownego hamowania albo przyspieszania. Szczególnie niebezpieczne jest wyprzedzanie, gdyż samochód z przyczepą potrzebuje dużo czasu do nabrania prędkości, a jego rozmiar dodatkowo utrudnia to zadanie.